Det verkade luta sig åt en händelserik natt ikväll också. Under eftermiddagen var det allehanda snorungar ute och klottrade, nödöppnade dörrar, eldade tidningar och allmänt jävlades och ett fyllo
En förare ropade under eftermiddagen om att hon hade fått en utskällning för att det alltid var så fullt i tunnelbanan, och i princip varje eftermiddag jag jobbar så ropar förare om att det är fullt i tågen och man måste lämna folk på stationerna. Jag är sån som alltid drar på bad cop-stilen under rusningen, och kör med stenhård disciplin vid dörrstängningar, det hjälper faktiskt väldigt mycket. Så länge tågen har ett stadigt och lugnt men säkert flyt genom stan så blir det faktiskt inte så besvärligt.
Men vad hjälper det när folk ska hålla upp dörrar, tjaffsa och hålla kvar tågen? Och om man går mot mitten av tåget så är det inte jädra svårt att få plats. När man passerar Medborgarplatsen norrut så är det alltid lika underhållande att titta in i södergående tåg. I första vagnen är det alltid smockfullt längst fram, sen går det liksom en sinuskurva. Täthetsgraden sjunger mot bakre delen av första vagnen, för att sen nå bottenvärde i mitten av V2, för att sen stiga igen för att bli smockat återigen längst bak i sista vagnen. Derivera den, du.
Men som sagt, hur mycket man är ropar, är bestämd vid dörrstängningar och kämpar sig genom stan så hjälper det inte när folk jävlas eller om det helt enkelt är för mycket folk. Jag saknar förstärkningsbussarna och fulnitton som trafikerade Vällingby - Gullmarsplan under starten med trängselavgifterna. Men smakar det så kostar det, varken politker, tjänstemän eller medborgare vill betala för kalaset. Det finns de som till och med skäller på en för att man gör tågbyte på ett klottrat tåg och blir någon minut sen, "det är ju bara lite färg!". Att folk röstar med arslet i landstingsvalen gör ju inte saken bättre heller. Nej, medborgarna i staden får den trafik de förtjänar. Och faktiskt till och med bättre än de förtjänar. Dygnetrunttrafik för att köra fulla, jävla as till exempel.
Och ärligt talat så är jag lite less på hej-kom-och-hjälp-mig-beteendet. En korkad bimbogeneration som inte kan ta hand om sig själva, det är 70-80-talisterna. Tänk lite själva, gå mot mitten av tåget, sup dig inte plakat för att sen fastna och slå dig sönder och samman mellan dörrar, det är ditt eget jävla fel. Att behöva vara barnvakt åt jämnåriga känns rätt pinsamt. Dagens PRO är bara en uppvärmningsfis mot den bajskorv som kommer att träffa oss rätt i huvudet när den här generationen, som är dementa redan, blir gamla.
Och när vi ändå pratar om trängsel:
"Test vid Hötorget för ökad punktlighet
Trafik och station skall tillsammans genomföra ett test vid station Hötorget med syfte att öka punktligheten.
Alla tåg som stannar vid Hötorget söderut, vardagar från och med måndagen den 6 oktober till och med fredagen den 24 oktober mellan kl. 15.30 och 18.30 skall därför ge
följande utrop (XXX = tågets destination):
Tåg mot XXX, tid för avgång, se upp för dörrarna, dörrarna stängs.
Plattformsvärdar kommer att stå vid nergångarna till plattformen och hjälpa trafikanterna att sprida sig längs med hela tågets längd för att på så sätt få ett bättre
flöde vid av och påstigning."
Jag börjar osökt att tänka på det här:
Hötorget 2009? Tjing för att ha lika stilig uniform som tjejen som kommer springandes, om jag jobbar kvar.
4 kommentarer:
"liksom en sinuskurva" -- derivera den, du!: derivatan till sinus är cosinus, som bekant...!??!
D(sin x) = cos x
Svaret är förmodligen cos x multiplicerat med en konstant, således k * cos (x)....
Självfallet går vi mot en japansk trafik. Hötorget är bara början! Vadå lasttryck? Vi ska krypa genom stan med sviktande räl under hjulparen!
anonym: "knaster, knaster".
veoliahoran: Men håller broarna? Det blir nog inte bara rälen som sviktar...
Hm. Du har rätt. Det blir nog ståplats under Söderströmsbron för oss alla...
Skicka en kommentar