torsdag 16 oktober 2008

C'est made in Sweden. Non, made in France!

Efter att ha spenderat veckan med att dega runt med en vinare i näven och avnjutit France Gall i stället för att jobba så känner jag mig omåttligt frankofil. Därför har jag Veolia-anpassat SL:s lövhalke-FAQ. Så, på med baskern och fram med baguetten, här blir det franska arbetsvillkor!

Höstens halka

Veolia, vet ni inte att det blir höst i år också?

Det är en fråga som vi aldrig läst eller hört, eftersom vi inte lyssnar på någon annan än närmaste chef. Förare däremot blir, precis som alla slavar och trälar, bångstyriga och stora ansträngningar görs för att begränsa effekterna av egna initiativ.

Vad är det som gör att det blir halt på spåren just på hösten?
Det är en kombination av snabba temperaturförändringar, fukt och partiklar av olika slag; till exempel föroreningar eller lövrester, problemet har ett namn: höst. Problemet finns bara i Stockholm.

Vad är det egentligen som händer med tågen när det blir halt?
När spåren är för hala så tar förarna chansen och saboterar tågen. De skapar små platta avfasningar, så kallade hjulplattor. Om de kör vidare blir plattorna snabbt större och hotar att slå sönder både hjul och räls. I svåra fall kan en förare på bara några timmar köra sönder hundratals hjul. Det handlar alltså om ren illvilja från trälarna.

Och den illviljan är svår att bekämpa?
Ja, svensk lag låter oss inte vidta optimala åtgärder.

Vad finns det för åtgärder att ta till då?
Tidiga bestraffningar är A och O. Tillsammans med SL utfärdar Veolia vid behov spöstraff och elchocker. Här spelar trafikbefälen en nyckelroll. Ju tidigare vi får in rapporter från betalda angivare desto snabbare kan vi skicka hem förare utan lön. Vi övervakar naturligtvis förare noggrant och har nu dessutom fem egna trafikbefäl utplacerade runt om i länet med kikare och anteckningsblock där SL har spårtrafik. För att förarna ska känna sig mindervärdiga och inte så uppstudsiga så har vi gett ut meddelanden som bara en person kan avkoda och med ett språk som får vilken svensklärare som helst att vilja ta livet av sig. Meddelandena kommer i olika kulörta färger, och nästa år planerar vi även att komplettera med geometriska former och små knappar som spelar melodier när man trycker på dem.

Det låter som att ni är väl förberedda alltså. Kommer vi slippa alla problem i år?
Beredskapen är god, men problem kan uppstå ändå. Om det blir riktigt jävligt måste vi tidvis förnedra förare över radion vilket kan skapa förseningar på grund av dåligt sikt till följd av gråtande. Men det är bättre att bestraffa och införa fler regler än att hålla sig väl med trälarna och riskera att någon känner glädje i att gå till jobbet, hur skulle det se ut?

Så jobbar Veolia och SL med hala spår:

1. Snackar skit om anställda i media för att de ska få mer spott och spe av trafikanterna.
2. Ger ut obegripliga trafikmeddelanden.
3. Installerar elchocksfunktion i kaffeautomaten för att psykiskt bryta ned personalen.
4. Dygnet runt-spioneri längs banan.
5. Särskilda jourer och samordnare hos SL och Veolia som sköter pisk och bestraffning av förare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste bara få applådera till denna ypperliga tolkning av SLs artikel! Bravo, eek! :-D

Eek, a cat! sa...

*niger fint*

Tilläggas bör väl att jag inte har något som helst emot Frankrike som land och franska invånare, tvärt om. :D

TimK sa...

När jag läst färdigt detta inlägg började jag spontant applådera på riktigt! Underbart!

Anonym sa...

hehe tackar för rolig läsning. Jag vet att de jagar plattornas uppkomst värre än cyklister i slussen, men hur mycket av det är egentligen för att sätta dit föraren?

Eek, a cat! sa...

anonym: Framförallt under förra och förrförra året var det många knasiga uttalanden från Veolia och SL:s representanter som antydde att vi helt enkelt körde kasst. Ofta är ju rutinen när det ska gås ut med något att man först anklagar personalen, sen undersöker man problemet, och sen går man ut med en helt annan historia och sopar det tidigare under mattan.

Så är det ju hela tiden, vad det än gäller, både för spx och tutf; lövhalka, plankning, förseningar osv.

Det är väl billigare, eller nått. =/

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: