måndag 18 maj 2009

Genialiskt

Veolia har ett intranät där man kan logga in och kolla hur man jobbar och lite sånt. Man loggar in med sitt anställningsnummer och ett lösenord som måste bestå av minst sex tecken(har jag för mig?), en stor bokstav och en siffra. Bara det är jobbigt. Vad som är ännu jobbigare är att man måste byta lösenord med jämna mellanrum och man får inte ta ngt som är för likt det gamla, man får inte ta något man haft innan och dessutom får den spel när man ska byta och "gör fel" så tillslut godtar den ingenting som ens gamla lösenord och så sitter man där och får bara en massa helt bizarra felmeddelanden. Så man försöker byta varje dag i någon veckas tid och just som man börjat ge upp så FUNGERAR ALLT HELT PLÖTSLIGT!

Och det gör mig så förbannad. Varför kan de inte bara göra så att det fungerar på en gång? Varje gång jag loggar in fasar jag för att få den där jävla "du måste byta lösenord"-rutan. Nu kommer jag inte in alls och jag har ingen aning om hur jag jobbar imorgon. Grr.

14 kommentarer:

Eek, a cat! sa...

Jag HATAR intrafelet!

Eek, a cat! sa...

Lyckligtvis får jag tjänsterna via mail också, och det funkar oftast.

Men det är då själva fan vad krångligt det ska vara när man ska söka ledigt eller annat eftersom det blir gnäll om man gör det på gammalt hederligt papper.

Kanske det som är vitsen. Till slut tröttnar alla och slutar söka ledigt.

pc sa...

...fick det där byt-lösenord:et i förra veckan, när jag passade på att kolla tjänst på ett lugnt SLC.

SLC:s tangentbord är lite ...egensinniga.

utmaning 1: Byta lösenord när intranätet gör lite som det vill.

utmaning 2: Byta lösenord när intranätet gör lite som det vill, och jag har ett trött tangentbord som inte vill acceptera alla tangenter.

Tjohoo!

Vette f-en vad det blev för lösenord av'et - den accepterade varken nya eller gamla till slut, och jag fick ringa Ple och fixa nytt.
So much for that smidighet.

Är det kanske som "kompensation" för att det är så förbålt svårt att komma in, som det inte finns nå'n utloggningsknapp?

/j sa...

It's not a bug, it's a future.

Bea sa...

Men det bör ju gå att återställa hela paketet, typ nollställa alla gamla lösenord och välja ett nytt.

Vi har samma system i skolan, efter en viss tid kommer det upp en ruta om att man måste byta lösenord och att man har 15 (eller vad det nu är) dagar på sig att byta. Oftast så kommer det där meddelandet fram när det är sommar- eller jullov så då går man halva lovet och undrar hur stora problem man ska få när man är tillbaka i skolan.

En annan sak som är lite lustigt med systemet är att det ska ju inte gå att välja ett liknande lösenord eller ett gammalt. Min kompis sitter i flera minuter när det är dags att byta och när det slutligen fungerar vet hon inte vilket lösenord det är hon har. Jag däremot byter oftast bara ut de sista siffrorna och sen är det klart. Den godtar även gamla lösenord så jag behöver aldrig byta helt.

Anonym sa...

Instämmer. Jag har INGEN aning om vad jag har för lösenord och uppenbarligen måste man välja ett som är ett tjog siffror långt, innehåller versala och gemena bokstäver (helst kyrilliska och mandarin också), siffror samt tecken ingen vettig människa någonsin använder, typ %, @, § eller ¤. När man väl skall logga in och eventuellt byta lösenord får man ingen respons. Samma sida laddas bara om som att ingenting har hänt... Goddag yxskaft - suck! Om det funkade vore det guld. Som det är nu är det ett hån.

880 90 sa...

Att det ska vara krångligare att kolla in tjänsterna än att ta sig in på banken?
Om man överhuvudtaget skall behöva logga in sig (jättehemliga klubben att se tjänsterna, jobbar vi på NASA?) så borde det räcka med A-nummer.
Nä, lägg ut det öppet så hela världen får se vilka fina tjänster vi har .
:)

Anonym sa...

Jag byter bara siffra när "byta lösenord rutan" ploppar upp, väldigt bekvämt tycker jag!

Dallerberg sa...

Sista anonym: Jag antar att du inte jobbar på Veolia för om man gör så hops oss kommer ett felmeddelande som säger att lösenordet är för likt det gamla.

Bea sa...

Jag gör precis som sista anonym. men sen jobbar ju inte jag på Veolia heller. Men det borde väl inte vara så olika system ändå, tycker jag... Det är ju samma tanke bakom systemen.

Anonym sa...

Man måste ha fem olika lösenord. Alltså på fem byten får det inte vara samma. Litet tips. Jag använder ord med o i och byter o:et mot en nolla. Jag håller med att säkerheten är lite löjlig, när det samtidigt inte finns en "logga ut" möjlighet.

880 90 sa...

Jag brukar ta sista siffran , drar ifrån 2, multiplicerar med den andra siffran. Nästa gång gör jag tvärtom fast då med den fjärde siffran, förutom att jag lägger till den första på slutet.
Fungerar oftast.

Anonym sa...

Dallerberg: Jovisst jobbar jag på Veolia och det går alldes utmärkt att göra så, fråga mig inte varför men det funkar iaf..

880 90 sa...

Ja, själv så är jag tjänstledig från Veolia. Jobbar med ett stort projekt under rubriken "Resan i vardagen, för mig och dig".

(OBS detta har inget med Konstfack att göra)

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: