onsdag 14 januari 2009

Såpan "Uniformen" fortsätter...

SvD tar idag upp årets snackis som vi antingen hatar eller älskar. Att knapparna faller av har vi ju redan fått lära oss, och vi som har fått tillfälle att klämma och slita i den har bevittnat. Undertecknad själv fick syn på en och annan kollega i veckan och slogs av att vinterjackan ser fullkomligt förjävlig ut live, faktiskt ännu värre än befarat efter bilderna. Lite uteliggarstil med dassblågrå färg och passform obefintlig, reflexen på ryggen kompletterar stilen genom att ge intryck av att bäraren har legat och sovit lite på en bit silvertejp som fastnat. Stilpoäng noll. Men att trafikanterna ska missta föraren för att vara glassförsäljare vet jag inte, fast å andra sidan tror ju folk att det inte jobbar någon överhuvudtaget i trafiken utan att fordonen körs medelst den stressade kundens tankekraft. Om inte annat får vi göra en slant av det och börja bära med oss kylväska och dryga ut semesterkassan.

23 kommentarer:

Barbaselo sa...

Skippa uniformerna helt. Poliser och spårvagnsförare får numera bära turban. Då är det per definition inte en uniform längre. Uniform betyder LIKA. Antingen skall alla ha turban/burka eller annat etniskt/religiöst klädtvång eller så kan det inte längre kallas uniform.

Barbaselo sa...

Ett snabbt tillägg.. Får en individ från en annan kultur ha kläder som krävs av honom (fast mest henne) så undrar jag vad som händer om ett gäng nakna indianer från Amazonas plötsligt dyker upp i Sverige. Visst är väl skövlingen av regnskogen, och därmed deras livsuppehälle skäl nog? Får de köra spårvagn nakna?

Anonym sa...

Barbeselo - blandar du inte ihop samma och lika nu?

Dvs om folk ska ha lika uniform, ja då ska det vara lika kläder oavsett hur lång eller tjock man är. Eller för den delen om man är man eller kvinna.

Att folk har samma uniform innebär däremot att man anpassar den till personers längd och kroppsform, tillåter kjol för de som önskar bära det, och även ser till att man kan ha turbaner och liknande.

Samma uniform innebär att alla ska ha möjlighet att bära den.

Lika uniform skulle ju möjligtvis vara ganska humoristiskt, förutom de som nu ska bära den

Anonym sa...

Dom ser förjävligt roliga ut.
2 fickor på varje sida....QUE?
Och färgen....OS funktionär 1972, det är bara en elegant vit stråhatt som fattas.

Z....

Anonym sa...

Min kommentar där uppe....
Har inte varit här på 1000 år så jag hade problem med att logga in....men nu så.

880 90 sa...

Igen

Barbaselo sa...

Nej Nicklas, jag blandar inte ihop samma och lika. Det vore lite svårt att få in alla poliser i SAMMA uniform, eller hur? Då skulle den behöva sys extremt stor och skulle förhindra polisens mobilitet. Däremot skall deras uniformer vara lika. UNI kommer från latin och betyder EN.

Syftet med uniform är att allmänheten på avstånd snabbt skall kunna avgöra var det finns hjälp. Ta t.ex. en stationsvärd på en av SJ:s stationer. Du vet hur han är klädd - alltså är det lätt att finna honom på perrongen. Eller en polis på t.ex. Sergels Torg i Stockholm. Du finner honom hyffsat lätt p.g.a. hans/hennes uniform - du vet hur han/hon är klädd. Om människor i sitt jobb inte följer dessa regler så blir det mycket jobbigt för allmänheten.

Anta att en muslim står vilse på Sthlms central och tågvärden står med judisk klädsel, eller tvärtom, Juden söker polisen, men polisen ser ut som Usama bin Ladin.

Vi är så noga med allt annat i det här landet. En toalett skall se ut som en toalett, inte som en korvkiosk. Men det är är inte lika allvarligt att gå fel, det är mest humoristiskt. Tänk dig en muslimsk kvinna som vill arbeta som polis. Hon vill förmodligen ha sin huvudsjal på arbetstid... Men bara så länge hon själv vill ha det jobbet. Om hon (som icke-polis) står i en folksamling och behöver hjälp så skulle hon önska att poliserna var lätta att urskilja från mängden.

Dallerberg sa...

Barbaselo, såvitt jag vet finns det inget tvång att ha hatt/mössa/keps på sig som SL-personal (förutom kanske kontrollen?), vilket innebär att det inte spelar någon större roll vad folk har på huvudet. Jag har kört spårvagn i röd toppluva men folk verkade inte bli särskilt förvirrade över huruvida jag jobbade på Veolia eller inte. Men det kanske är just turban/sjal som får resten av uniformen att bli osynlig helt plötsligt? Eller?

Polisen är en annan fråga men det hör inte riktigt hit tycker jag.

Dallerberg sa...

Förövrigt ÄLSKAR jag provuniformen. Den är så jävla snygg! Jackan kanske inte var någon hit men allt annat. Underbart! Om vi får den så kommer jag äntligen kunna använda korrekta och aktuella uniformsplagg när jag inte vill se ut som en uteliggare! Jippi!!

Anonym sa...

Tycker SvD kommer med en bra idé med glassförsäljning. Tror nog det skulle bli en stor hot om kontrollanter och förare började sälja glass. Jag skulle iaf köpa.

Bea sa...

Det spelar ingen roll vad jag tycker men jag höll på att garva ihjäl mig när jag fick se uniformen live. Speciellt den långa rocken med silvertejp på ryggen.

Om glass skulle börja säljas hoppas jag på ett GB sortiment.

Eek, a cat! sa...

Jag är ju en av de som diggar nya uniformen. Men jackan, ja, nä, den är väl ingen hit.

Får disponera glassen fritt eller kommer den att kontrollräknas som spärrkassorna? Det kan ju bli väldigt trevligt på sommaren med trasig hyttkyla. En piggelin under varje arm och en calippo i käften.

Anonym sa...

Självklart kommer glassen kontrollräknas och SL kommer anställda ett hundratal glasskontrollanter som har till enda uppgift att se till att inget glassfiffel förekommer. Det kommer även installeras värmeanläggningar i hytter och vagnar för att öka glassförsäljningen.

Dallerberg sa...

Jaså, kallar man det "calippo" nu för tiden?

Anonym sa...

Jag är också ett av fansen till den nya uniformen, minus öststatsjackan, tantkoftan och lapplisemössan. ;-) Resten är faktiskt snyggt!

Det här med glassförsäljning på tågen är en fantastisk idé! Tycker att det bör kompletteras med säljande av bakfyllekäk och antabus.

Bea sa...

Jag nappar på glasskontrollantsjobbet! När ska jag börja ;)

Lucknuckan sa...

Jag kommer lätt sätta upp en skylt i luckan "Vi säljer även glass!". Fan vad det klirrar skönt i svarta kassan då. :)

880 90 sa...

Vad snygg kavajen kommer vara när man har varit nere och dragit i kopplet. Om man råkar komma åt den eller när man ska upp på den dammiga plattformen och av misstag råkar rulla runt på den ett par varv......

Eek, a cat! sa...

För att inte tala om glassfläckarna... Vi får sälja sån där blå glass som Gallerian delade ut gratis som reklam förra sommaren.

Dallerberg sa...

I fortsättningen kommer jag radera alla kommentarer som är kritiska mot hatten. SNACKA INTE SKIT OM HATTEN, HAJAR NI!??! INTE ETT ORD!

880 90 sa...

Ja men herrarna då, vi ska ha en såndär elegant vit stråhatt som Maurice Chevalier hade i filmen "Gigi, ett lättfärdigt stycke" från 1958 (9 Oscars).
Sen kan vi gå på plattformen och sjunga på "thanks heaven for little girls", från samma film.

Anonym sa...

detta meddelande har raderats sv Dallerbergskan

Dallerberg sa...

88090: JAAAAAAAAAA!!! ÅÅÅÅÅH! Alltså JA! Det vore underbart :D


Anonym: Guuu va du ljuger

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: