torsdag 15 januari 2009

Konsten att blunda men ändå hitta hem

Ingemar Ziegler dök under morgonen upp i lokalnyheterna på TV 4 appropå Veolia Transports inblandning i järnvägsbyggandet för israelisk räkning på ockuperad palestinsk mark. Veolia har den senaste tiden lyfts fram som så kallad "favorittippad" i upphandlingen och vem det i slutändan blir får vi se nästa vecka.

Men, alltså, Ingemar Ziegler. I programmet säger han att delvis så är det här med Israel något som har dykt upp senaste året och att det inte är "samma företag" som står bakom.

Först och främst om hurvida detta är något nytt. Nej, det kan man inte direkt säga att det är. Veolia har i tre branscher, transport, avfall och vatten, varit aktiva i Israel sen 1993. Det är förvisso ingen sensation då Frankrike länge haft samarbete med Israel genom näringslivet. Att Veolia är det första valet när Israel vill bygga ut infrastruktur på ockuperad mark är dock ingen överraskning om man sätter sig in lite i hur aktivt Veolia är i området. Är man intresserad av att läsa alla detaljer så finns det drösvis med artiklar hos Site Officiel de la Chambre de Commerce France Israël. Att göra efterforskning i det företag man handlar med om man företräder stat och kommun känns väl kanske som det mest grundläggande. Annat intressant Veolia har varit inblandade i internationellt är allt från mutbrott inklusive mordhot (Menaces sur un homme qui parle trop, Liberation) och förfalskningar av vattenkvalitétsrapporter (Bidder's links to corruption claims, The Sydney Morning Herald). För att inte tala om det som även vi i Stockholm har fått erfara; längre tjänster på tåg och utnyttjande av övertid för att kunna bemanna alla tåg, gärna med hjälp av deltidare på bekostnad av heltidstjänster, det är inget nytt utan något man fick känna på även i Storbrittanien (Rail strike brings victory, The Guardian).

Alla stora internationella företag har mörka fläckar, kan man säkert då tycka. Men faktum är att Ingemar Ziegler ljuger rätt ut då han säger att detta inte är något man känner till, samtidigt som han ogenerat ljuger vidare om att det inte är samma företag. Jag undrar vad Veolia tycker om att han fullständigt ignorerar den verksamhet som Veolia själva stolt visar upp på hemsida, för anställda och i media? Vilka områden Veolia är aktiva inom och hur stort företaget är hymlas det inte om (To be a benchmark and tackle the challenges of the future - Veolia Environnement), så jag förstår inte varför Ingemar påstår motsatsen.

Nej, rätt ska vara rätt, och det är det som är tanken bakom detta inlägg. Sen om man vill satsa på Veolia trots vetskapen om allt detta ställer jag mig frågande till. I de kåta marknadsliberalernas land får man räkna med att pengar stoppas i madrasser och pistoler göms bakom element, men man kan och måste som företrädare för organisationer som SL ställa krav på att sådant här motarbetas. Nu får jag säkert skit för det här ovanligt politiska inlägget, illojal som jag tycks vara, men tro det eller ej så har många av oss medarbetare faktiskt moral och ideal och står för våra värderingar. Det är mer än vad man kan säga om personer som ogenerat står och ljuger i TV för sina egna, i yttersta längden, lönebetalare.

Men han är å andra sidan inte ensam om att offentligt både ljuga och prata i nattmössan.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Oseriöst att angripa Ingemar Ziegler som du gör, med en av dina vanliga bittra loskor (tur att vi inte pratar med varandra i mässen i Alvik - man undrar faktiskt varför såna som du skriver sådana här hatbloggar). Upphandlingen är helt politikerstyrd, och det är fegt av SL:s styrelseordförande Christer Wennerholm (m) att skicka fram den högste tjänstemannen istället. Wennerholm viftade förresten undan detta på sin blogg (http://christergwennerholm.blogspot.com/2008/10/oserist-agerande-av-s-om-upphandling.html) redan i oktober, när styrelsens v. ordf. Lars Dahlberg (s) aktualiserade ämnet i oktober.

Eek, a cat! sa...

Rollo, på vilket sätt är det oseriöst att bemöta det faktum att Ziegler står och talar osanning?

Om Ziegler inte har något att säga till om så får det stå för honom ifall han uttalar sig om saker han inte har kunskap om och/eller mandat att besluta i varför gör han det då? Ziegler har en lång karriär bakom sig och är ingen hundvalp, jag tror mycket väl att han kan tänka själv.

Vad gubbarna i landstinget bjäffsar om sinsemellan lägger jag mig inte i, för jag bryr mig helt enkelt inte om sådana personkonflikter, vad som intresserar mig är det som kommer ut, vilket mitt inlägg handlar om där jag tar upp ett antal punkter som är problematiska för Veolia samt dementerar de påståeenden Ziegler kommer med.

På vilket sätt är det en bitter spottloska? Jag har inte på något sätt försökt att ge uttryck för någon slags bitterhet i inlägget, inte heller försökt spotta på något, däremot, som nämnt ovan, uppmärksammat att man inte riktigt håller sig till sanningen.

Och vilka är "såna som jag", om man får fråga? Slutligen så är inte det här en hatblogg. Jag älskar mitt jobb väldigt mycket, däremot finns det saker som inte fungerar och fenomen som är direkt pinsamma, att låta bli att tala om dessa ser jag ingen anledning till att göra. Om man uppfattar det som hatiskt så är man nog lite känslig.

Eek, a cat! sa...

Och varför är det tur att vi inte pratar med varandra i mässen? Jag pratar gärna med dig, säg tjenis nästa gång så bjuder jag på en automatkaffe.

Anonym sa...

HAHAHAHA!!!
Vilket lågvattenmärke att angripa SL för folkrättsbrott.
Jag dör av garv.

Eek, a cat! sa...

Anonym, vem gör det? Jag hittar inte det i artikeln.

Dallerberg sa...

Det här är en kärleksblogg. KÄRLEKSBLOGG!

Eek, a cat! sa...

*idka kärlek med Dallerberg* ;)

Dallerberg sa...

*klappa kissen* prrrr

Anonym sa...

Att vi har långa körtjänster kan jag inte hålla med om att det är veolias fel! Det kommer bli likadant om ett annat företag kommer och härjar. Problemet är ett fack som inte gör något åt saken. Alla företag vill ju suga ut så mycket av kakan som möjligt och då måste någon säga nej. Gäller även veolias övrigt mysiga personalpolitik...
Uppesittarkväll på tisdag? Heja heja!

(Ironin flödar!)

Eek, a cat! sa...

Lasse, det tror jag också. Men likheten med problemen i Storbrittanien tycker jag är rätt slående. Men det finns ju olika grader i helvetet också. Och du har helt rätt om facket.

Yäy, kaffe och bullar och vaka i mässen. Kanske borde man göra om upphandlingen till något ala melodifestivalen, med deltävlingar och tittaromröstning? :D

Dallerberg sa...

Det är ju tom värre med andra företag när det gäller långa jobb. Kolla busschaffisarna! De var tvungna att STREJKA för att få 13-timmarsjobb. Sick shit.

Anonym sa...

Men snälla rara, ni kan väl inte på allvar mena att ni har så usla villkor? Ni riskerar på sikt betydligt sämre villkor med MTR. I.o.f skulle det vara kul att höra syndikalisternas klagosång när det kommunistiska Kinas stolthet visar musklerna. *lol* //B.Wisser

Anonym sa...

Precis... Man jobbar ju på tisdag så.. det blir varm choklad i automaten! Wei!!

Hoppas veolia bjuder på mackor eller nåt på onsdag om du vinner! :)

(Till anonyma killen så tror jag att om facken fortsätter och säljer ut förmåner och tid på tåg så kommer det inte rulla så många tåg i sthlm 2010, Det jobbar overhört många unga personer som lär sluta om det blir väldigt mycket sämre. Man allt beror ju på jobbmarknaden för övrigt. men men!)

Dallerberg sa...

Personligen hoppas jag Veolia "vinner". Faktiskt.

Eek, a cat! sa...

Själv hoppas jag på S-bahn. Eller hoppades kanske, det låter ju som att de är utspelade för gott nu. Men hoppet är det sista som dör, eller?

Att MTR skulle vara en slags kommunistisk hantlangare åt staten i Kina är typ det roligaste jag har hört på länge. Ett privatiserat Hong Kong-bolag som går Kinas ärenden, håhåjaja, mycket ska man höra...

Dåååååjtschland, Dååååjtschland...

Anonym sa...

Haha, nej MTR är knappast någon kommunistisk hantlangare, men de har nog en annan syn på fackligt inflytande än vad som är vanligt här. S-bahn är förresten inte helt uträknade enligt de senaste beskeden från läckor i SL-huset. SL har förberett tre pressmeddelanden om vinst till i morgon varav ett är märkt med Veolia. Det betyder att DNs uppgifter om att det endast är två kvar skulle vara fel. Hoppas dock inte för mycket på tretton månadslöner om S-bahn vinner. Det bvar ett uttalande av en hög, men dåligt påläst tysk chef. Simma lugnt
B.Wisser

Eek, a cat! sa...

B. Wisser, (det fackliga), till skillnad från Veolia då, menar du? ;)

Det där med 13:e lönen är inget vi har som tradition i Sverige, till skillnad från en del branscher i vissa länder, så att S-bahn skulle införa det här verkar osannoligt, snarare anpassar de sig efter svenska förhållanden och praxis.

Egentligen bryr jag mig inte om vem det blir, i gunden vill jag inte ha en privatiserad kollektivtrafik så det känns mest som pest eller kolera. S-bahn hejjar jag på av ren pervesion för det tyska.

Anonym sa...

Ja, det var väl en väntad reaktion, återigen i gammal välbent hatbloggarstil. Du verkar inte vara någon person jag skulle vilja lära känna! Och automatkaffet smakar för jävligt, har du inte märkt det. Det är tydligen bara ni tunneltågförare som får ned smörjan.

Återigen, på vilket sätt ljuger Ziegler? Dessutom är det, och det är min poäng som du inte tycks ha fattat, "gubbarna i landstinget" som ska ta ansvar för det här. Upphandlingen är helt politikerstyrd. Dessutom droppas det här med Veolia och Jerusalem i minst sagt elfte timmen av upphandlingen. Underligt. va!

Nå, nu tar MTR över (Veolia kommer naturligtvis inte att lyckas med sitt överklagande) och jag får väl önska er lycka till för nu hamnar ni ur askan i elden! Inte nog med att ni nu får häxan Cetkovic - arkitekten bakom Connex/Veolias dåliga personalpolitik som VD, MTR kontrolleras dessutom helt av den kinesiska staten och därmed ytterst av KKP: läs själva http://www.mtr.com.hk/engtxt/overview/profile_index.html

Anonym sa...

Rollo, hur läser du egentligen? Jag beskriver bra i mitt inlägg om hur man ljuger om hurvida man kände till Veolias internationella förehavanden, samt när man påstår att det inte är samma företag.

Jag vet inte riktigt vad som är så svårt med att förstå det.

Och hurvida det är politiker, tjänstemän, dammråttor, kakaduor eller snöbollar som bestämmer i upphandlingen har jag inte lagt mig i, var har jag det?

För det sista så står det på sidan du länkar till att MTR från början var ett statligt ägd bolag av staten Hong Kong, därefter har det börjat privatiserats i form av exempelvis att 23% aktierna har släppts till privata köpare.

Det står ingenting om att den kinesiska staten skulle vara helägare.

Och du, sitter inte du och spyr galla över Torborg nu, som du beskyller mig för?

Skärp dig nu.

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: