Tycker det är härligt att folk förväntar sig att man ska servera kaffe, bjuda på morgontidningen samt nack-kudde på en resa värd 40 kronor. För jag antar att det är det "Anonym" saknar?
Om vanliga serviceinrättningar hade problem med att kunder i varierande utsträckning kräktes och uträttade andra behov på golvet, slog sönder inredningen "på kul" eller skrev sitt namn tusen gånger med spritpenna på väggarna är mitt tips att berörda kunder ganska snart skulle drabbas av cruel and unusual punishment.
En fråga: Är kunden till för er, eller är ni till för kunden? Jag tar bara exemplen med högtalarutropen. Jag betalar troget 690 kronor varje månad och får höra "Please get off now" eller "Avstigning för samtliga trafikanter" (och därmed basta...). Mycket revligare ex. att åka MTR i Hong Kong eller BTS i Bangkok. Där får man ett TACK för att man använder deras service.
Men de utropen är ju automatiska av en datorröst, inte styr väl förarna dem? Om någon ska klandras för sådant är det väl teknikerna eller programmerna på SL som lägger in sådana meddelanden. Håller med om att engelskan var oartig däremot.
Jag håller med om att (de yngre) kunderna i HK och Bangkok är mer belevade än kunderna i Stockholm. Sedan kan man ju undra vad kreti och pleti gör när man ser sånt? Jo inget... Likväl som man inte bryr sig när nån idiot håller fast tåget, men sedan klagar på att tuben är sen...
Likväl tycker jag att kunddimensionen borde finnas där, det är ändå ni som är till för kunden. INTE trafikanten som är till för ER.
Kunddimensionen finns där garanterat. Jag vet ingen förare som behandlar skötsamma trafikanter dåligt. Jag gör det då inte, jag hälsar och pratar i den mån man hinner. Men det är ju ofta så att vi inte har tid att vänta på att alla ska hinna tåget eller svara på alla frågor. Tågen följer ju en tidtabell och att svara på 2 frågor och vänta in 3 personer kan försena en med flera minuter i slutändan och det går ju inte.
14 kommentarer:
Det mest underbara jag sett på länge! Härligt!
Mål på längre sikt: Att "trafikanter" blir behandlade som kunder
Anonym: vidareutveckla gärna din kommentar. Hur menar du?
/Tunneltågförare
Kund är man när man har betalt och när man beter sig som folk. Vi har knappast några "kunder" på helgnätterna, mest trafikanter.
Tycker det är härligt att folk förväntar sig att man ska servera kaffe, bjuda på morgontidningen samt nack-kudde på en resa värd 40 kronor. För jag antar att det är det "Anonym" saknar?
haha tack för skrattet :)
Ha ha ha....Bra, Mycket Bra Dallerberg :D
Om vanliga serviceinrättningar hade problem med att kunder i varierande utsträckning kräktes och uträttade andra behov på golvet, slog sönder inredningen "på kul" eller skrev sitt namn tusen gånger med spritpenna på väggarna är mitt tips att berörda kunder ganska snart skulle drabbas av cruel and unusual punishment.
En fråga: Är kunden till för er, eller är ni till för kunden? Jag tar bara exemplen med högtalarutropen. Jag betalar troget 690 kronor varje månad och får höra "Please get off now" eller "Avstigning för samtliga trafikanter" (och därmed basta...). Mycket revligare ex. att åka MTR i Hong Kong eller BTS i Bangkok. Där får man ett TACK för att man använder deras service.
Men de utropen är ju automatiska av en datorröst, inte styr väl förarna dem? Om någon ska klandras för sådant är det väl teknikerna eller programmerna på SL som lägger in sådana meddelanden. Håller med om att engelskan var oartig däremot.
Trafikanter i Hongkong och Bankok är betydligt mer väluppfostrade, de sparkar inte sönder svindyra access-automater t.ex.
Stockholmare borde lära sig veta hut!
Spärrvakt är ungefär som att vara dagisfröken.
Jag håller med om att (de yngre) kunderna i HK och Bangkok är mer belevade än kunderna i Stockholm. Sedan kan man ju undra vad kreti och pleti gör när man ser sånt? Jo inget... Likväl som man inte bryr sig när nån idiot håller fast tåget, men sedan klagar på att tuben är sen...
Likväl tycker jag att kunddimensionen borde finnas där, det är ändå ni som är till för kunden. INTE trafikanten som är till för ER.
Kunddimensionen finns där garanterat. Jag vet ingen förare som behandlar skötsamma trafikanter dåligt. Jag gör det då inte, jag hälsar och pratar i den mån man hinner. Men det är ju ofta så att vi inte har tid att vänta på att alla ska hinna tåget eller svara på alla frågor. Tågen följer ju en tidtabell och att svara på 2 frågor och vänta in 3 personer kan försena en med flera minuter i slutändan och det går ju inte.
Ja visst, don efter person. Ska man tacka en trafikant som står och skriker och är otrevlig? Till och med våldsam? Tror inte det va!
Skicka en kommentar