torsdag 18 september 2008

Du behöver inte sitta och stirra

Jag tycker att det har varit förarutbildningar som har avlöst varandra sen i vintras, ändå verkar det saknas mer folk än på länge. Vart tar alla vägen? Min teori är att det bor ett monster under bryggan Odenplan som slukar hela tåg med förare, och att TLC är så rädda för detta monster att de fifflar med rapporterna så att det inte märks, eller så är det rent av en mycket gammal, gammal trafikledare som är monstret. Det skulle inte förvåna mig, och nu när jag tänker på det så har jag inte hört R på TLC på länge.

TX ringer numer ungefär två gånger per dag. Jag har haft telefonen på ljudlöst dygnet runt de senaste två veckorna för att inte känna mig som en börsyuppie. Fördelen är dock att man som deltidare i princip kan välja och vraka bland tjänsterna som erbjuds och man kan utnyttja desperationen för egen vinning. Idag fick jag 7 timmars betalt för knappa tre timmars jobb. Lättförtjänta pengar.

Jag tycker om hösten och september. Stockholmarna har rättat in sig i jobbrutinerna och de strida strömmarna på för- och eftermiddagarna följer varje dag samma mönster, istället för den här sommarens olidliga hej-jag-är-kontinental-och-har-inget-jobb-och-hasar-runt-med-
en-öl-i-handen-dygnet-runt-stilen som verkar ha präglat stockholmarna ovanligt långt in på sensommaren i år. Det är lagom temperatur i luften och solnedgångarna är vackra, och det tidiga mörkret gör trafikanterna lugna (deppiga?) och man kan luta sig tillbaka i förarstolen och känna dofterna av öppna spisar som det eldas i för fullt längs med förortssträckorna. En bild som illustrerar lite höstkvälls-mood:


Den här konversationen mellan två pundare utspelades idag bakom min rygg, högt och tydligt, hur det började och slutade vet jag dock inte.

- Alltså, jag vill bara sitta och ta det lugnt.
- Du behöver ju fan inte sitta du kan ju ligga ner, jag tar fram kuddar och täcke så kan du ligga ner så kan vi titta på film och ta det lugnt, för fan!
- Jo, det vore skönt att bara sitta och...
- MEN FÖR FAN DU BEHÖVER JU INTE SITTA UPP OCH STIRRA SÄGER JAG JU, JÄVLA DUMHUVUD!
- Nej, men, alltså, nu tycker jag att det är lite otrevl...
- Jasså, det är otrevligt hos mig! Tack för den, tack som fan, sjysst du, jävligt sjysst, tack!
- Men, jag vill bara sitta och ta det lugnt, titta på film, lyssna på musik, snacka, röka...
- Men jag kan faktiskt inte sitta och stirra i väggen hela tiden, jag kan inte det, du kanske kan det, men jag kan inte, jag föreslår att vi ska gå hem och ta det lugnt och ligga och titta på film och softa, men du är så jävla otacksam, så jävla otacksam, tack som fan!
- Men, du, jag vill...
- Håll käften, jag pratar inte med dig mer!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Senast förra helgen fanns det iallafall inget monster under bryggan vid Odenplan men vem vet. Det sägs finnas gubbar under bryggan vid Zinken så då är det nog inte omöjligt att det bor monster vid Odenplan.

Anonym sa...

Monstret uppenbarar sig bara för de som är enfaldiga nog att vissla en trudelutt när de byter körände. ;-)

Anonym sa...

Inte undra på att monstret ej dök upp då.. Bilden från Enskede Gård tagen i från hytten i V1 var f.ö grym!

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: