lördag 19 september 2009

Kreativitet kan löna sig.

1. Idag i Asu kom det fram en tant som hade gått in bara tio minuter tidigare och var sur över att tågen var så fulla: "I dessa influensatider, ska JAG tvingas ta tunnelbanan?! Jag måste faktiskt till Apoteket! Men det är så mycket folk på tågen så jag vill inte åka!"

2. Lite senare samma station försökte två spanjorer forcera automatspärrarna, varpå de ropade: "We have one-day-cards!" Jag bad dem visa korten och fram slängdes två MÅNADSKORT! Jag försökte för min inre syn se hur de hade kommit i besittning av dessa, men någon hållbar teori lyckades jag inte knåpa ihop.

3. När jag senare satt i Mäh så kom det en tant som försökte slinka förbi spärren på ett av de vanligaste (och minst kreativa) sätten, nämligen genom att säga: "Jag fick så himla ont i knät, kan jag inte få åka gratis?" Men ingen biljett betyder inget åkande! (I alla fall om man inte hittar på kreativare bortförklaringar)

4. Dagens Sötnos var en kille som var så ärlig så att man nästan tyckte synd om honom. Han kom fram med ett terminskort som gällde i tre månader till (t.o.m. 31 dec), och frågade snällt och vänligt om han fick åka med det till närmaste SLC för att köpa ett pluskort.
Spx: "Men det där gäller ju, klart du kan åka på det"
DS: "Joo, men man får inte åka efter klockan 16, snääälla, jag ska bara till SLC-Slu för att köpa pluskort" Klockan var typ 16:15, och eftersom han frågade så snällt så kunde jag inte göra annat än släppa in honom... (Han kunde ju faktiskt ha plankat som alla andra kan man tycka, men han kom upp med en kreativ lösning istället.)

Vad säger 3. och 4. om oss spx då? Jo, att bara om man är tillräckligt kreativ som kund så kan vi låta någon åka nästan hur mycket de vill.

13 kommentarer:

Manover sa...

Jag håller med dig. När jag körde buss tidigare praktiserade jag samma lära, en dålig usel bortförklaring betydde stopp, men om de ansträngde sig för att komma på en originell bortförklaring, även om den var uppenbart falsk, betydde det ofta att de fick åka med.

Jag blir lite imponerad av de som anstränger sig lite. (Usch, sånt får man inte erkänna i ett sånt här sammanhang.)

lilla mosmenyn sa...

Ja det är ju en sport det dära med att få komma igenom.
Gnugga geniknölarna och du kanske får komma in.

Tågåkarn Alaniska sa...

Jag lät häromdagen en person åka gratis mot att jag var otrevlig mot denne (underbart härligt). Nu väntar jag spänt på eventuella efterföljder... :D

ett_namn sa...

@TA: Åhå, berätta mer!

/j sa...

Hur länge efter kl. 16:00 kan man åka på ett terminskort, förutsatt att jag passerar spärrarna innan 16:00? Gäller en timme som för kuponger eller kan jag gå in klockan 15:59 på fredagen och åka hela helgen?

880 90 sa...

Det är bra att man uppmuntrar kreativiteten bland "kunderna". Det blir roligare för alla.

ett_namn sa...

@j: Sista delresan ska påbörjas 15:59 har jag för mig

Anonym sa...

Har SL ändrat giltighetstiden? De var ju giltiga till kl 19 förut. Inte för att det spelar någon roll för en helg-spx som mig, men lite fundersam blir jag.

Anonym sa...

mig veterligen stod det 19 på mitt senaste terminskort i början av denna termin.

Terminskort för höstterminen 2009 gäller från 10 augusti till 24 december mellan klockan 04.30 och 19, måndag till fredag. Kortet gäller inte på helgdagar.

Dallerberg sa...

Öööh ja 19 är det väl ändå, annars har jag gjort fel hela tiden :D

Tågåkarn Alaniska sa...

ett_namn: Jag fällde några dryga, lugna kommentarer på temat att det måste vara hårt att vara analfabet. Personen blev inte glad. :D

ett_namn sa...

Jamen titta! Det står ju 19 i Taxehandboken! Jag brukar be kunder dra kortet så jag brukar inte hålla reda på tiderna.

ett_namn sa...

...fast iofs jobbar jag bara helger, så då funkar det ändå inte.

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: