söndag 6 september 2009

Men kära nån då!

Ingen lär ha missat branden i lördags. Både förare och annan personal rapporterade brandlukt och trafikbefäl yttre trafikledare skickades ut för att undersöka var det kom ifrån. Efter att ha sökt igenom HÖT-TCE och ÖMT-TCE lokaliserades branden till slut till, som bekant, det avstängda spåret hos bana 3. Först fick tågen passera TCE utan att stanna men några minuter senare skrek TLC till om att alla på infart innerstan fick stå stilla, då bröt man strömmen och därmed var kalabaliken ett faktum.

Veoliahora har redan skrivit en del om det.

De mest spännande hände dock kring själva stoppet, då tåg desperat vändes här och där och det tog sin stund innan man lyckades få något som kunde kallas för trafik på ytterstadssträckorna. Under tiden pysslade vi förare med det stora nöjet att informera de rådvilla trafikanterna. Att stå och prata i micen samtidigt som det står en klunga stressade personer i en halvcirkel runt en och skriker efter svar på frågor som man precis står och ger svar på i högtalarna är nog så frustrerande. Eller varför inte när det kommer en hord med folk och frågar om tåget går dit och hit när man precis har ropat ut att det inte gör det. Men favoriterna är ändå alla dessa underbara kommentarer man får av personer som helt uppenbart är i en färgrann blandning av chock och stress som yttrar sig en helt osannolik jag-ska-fram-till-varje-pris-egoism. Några godbitar:

Tutf: *precis informerat om läget, sakligt, lugnt och samlat*
Patient Trafikant: Vad är det här frågan om egentligen?! Hur jävla inkompetenta är ni egentligen?
Tutf: Det brinner och är rökutveckling, räddningstjänsten arbetar för fullt, under tiden så måste vi vända här eftersom det är fullt med rök och personal på spåren.
Trafikant: Och?! Det måste gå att lösa på något sätt så att man kan komma fram!

Trafikant: Går det inga tåg till Vällingby?!
Tutf: Jo, men det är väldigt oregelbunden trafik just nu.
Trafikant: Jaha? Hur ska jag då åka då?
Tutf: Du kan ta tåget, men jag kan inte säga när det kommer eftersom det är väldigt oregelbunden trafik just nu på grund av rökutveckling inne i stan, men det kommer ett tåg om högst 10 minuter.
Trafikant: Jaha? Varför kan du inte säga när tåget går, det måste du kunna säga, var är tåget?

Trafikant: Hur lång tid tar det innan vi är framme vid Alvik, vi ska med en buss!
Tutf: Jag vet inte, det går väldigt trögt just nu eftersom man vänder tåg framför på grund av att man inte kan åka genom stan på grund av rökutveckling vid T-centralen. Vi kommer till Alvik, men det kommer att gå väldigt långsamt.
Trafikant: Men ska vi gå eller ta tåget eller ringa en taxi för att hinna med bussen eller...
Tutf: *avbryter* Gör en bedöming... *stänger dörrarna och åker*

Kom gärna med egna erfarenheter av dylika samtal vid större stopp och störningar, så kanske vi kan ha en liten topplista.

5 kommentarer:

880 90 sa...

Ja vissa av våra "kunder" är så jävla rudis, otroligt.

Veoliahora sa...

Lite lam, men iaf min mest sura trafikant igår:
Mycket Upprörd Trafikant: Varför stannade du inte vid T-Centralen!!?
Tutf: För att brandkåren har beordrat att stationen ska vara avstängd.
MUTrafikant: Hur påverkar det?
Tutf: Eh... ja, mycket förstås eftersom det är vår största knutpunkt.
MUTrafikant: Jag ger fan i er och era jävla punkter, hur ********* hade du tänkt att jag ska ta mig till Kallhäll!!??? VAVA!???
Tutf: ... du kan ju gå till Centralstation härifrån, det är inte långt. (Vi står i GAS, söderut.)
MUTrafikant: JAG BETALAR INTE FÖR ATT GÅ, DIN INKOMPETENTA FAN!

Bortsett från den snubben var de flesta lugna, men jag jobbade ju eftermiddag _efter_ storstoppet.

Anonym sa...

Så underbart, tacka gudarna att man hade trippel! Folk kan verkligen inte tänka själva..

ett_namn sa...

Satt ute i MAS och de flesta kunderna där var ganska lugna.

Jag: *Står och försöker ringa till PLE, kund vill ändå ha min uppmärksamhet*
Kund: "Du... Du... Du... *knackar på rutan* Vad är det som har hänt?"
Jag: "Det är rökutveckling på t-centralen"
Kund: "Ojdå! Hoppas att ingen har skadas! Vet du om någon har skadas? Är det illa?"

Ganska lugn och sansad samtalston, störande att de vill prata när de ser att man står i telefon dock :)

Storm sa...

Har faktiskt inte råkat ut för den typen av trafikant, förlåt resenär, sedan jag börjat på mitt nuvarande jobb.. tror dom som reser med mig redan har gett upp INNAN dom ens klivit ombord..
mvh/storm

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: