lördag 12 juli 2008

Faq it

På den här sidan presenterades för ett tag sen de vanligaste (och dummaste) frågorna trafikanterna ställer. Vad man inte anade då var att det faktiskt kunde bli ännu dummare. Nu vet vi. Igår kom nämligen en tant fram när jag höll på att stänga dörrarna vid Centralen och följande samtal utspelade sig:

Tant: Ursäkta, kommer det här vara första vagnen när vi kommer fram också?
Jag: Eh… Ja…

Okej, det var ju inte så välfunnet. Så här i efterhand borde man väl svarat att ”Tja, det beror på hur man räknar. Inte från slutet”. Eller ”Nej, den här vagnen kommer befinna sig upp och ner nånstans i mitten av tåget. Jag lovar, du kommer knappt tro dina ögon”. Kanske nåt i stil med ”Nej, vi backar ju numera in vid slutstationerna”. Eller ungefär vad som helst utom ”Eh… Ja…”. Men det är väl lika bra att erkänna att tanten överrumplade mig med tidernas dummaste fråga. Och det är ju rätt imponerande.

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha! Fast ja tror hon frågade bara för att du inte skulle hinna stänga dörrarna! Ett vanligt betende bland dom äldre!

Anonym sa...

Hey, det finns ju andra tåg som ändrar körriktning under resan...

Anonym sa...

Jag fick en liknande fråga för ett tag sedan. Går 13 före 14? Vad svarar man på det när man är i innerstan?

Anonym sa...

Hade en gubbe vid mariatorget för några veckor sedan som var smått irreterad för att jag krypit fram till stationen pga tågkänning. Han undrade om tåget skulle krypa så här hela vägen till karlaplan? -Eh.. nä, det hoppas jag inte men vi har ett tåg framför oss. - Kan ni inte flytta på det då? undrade han surt. Jag blev oxå eeh.. ööh. Sen stampade han iväg, troligen för att ta bussen istället. Detta var i morgonrusningen.

Dallerberg sa...

Fast min all time favorit är ändå den gamla godingen när man står typ vid centralen och ropar TÅÅÅG TILL ROPSTEN TILL ROPSTEEEN TA PLATS TÅG TILL ROPSTEEEEN för full hals medans någon står och glor på en och väntar på att man ska bli klar och ha tid för frågor, och så frågar dom vart tåget går. Det är så man vill gråta.

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: