tisdag 22 april 2008

FAQ Tunnelbanan

För några år sedan hade SL ett jippo då VDn var ute och gullade med kunderna i en soffa på olika knutpunkter. Sen hade de även en bilaga i Metro med en massa frågor som kunderna ställt och svar på dem. Här kommer uppföljaren:

Vart går tåget?

Till Hässelby. Vi har skrivit Norsborg längst fram på tåget och på plattformsskyltarna bara för att vi tycker det är ett så snyggt namn


Går tåget nu?

Nej, eftersom jag ropar ut att det är tid för avgång nu så avgick vi för ungefär fem minuter sen.


Åt vilket håll åker tåget?

Åt det hållet, så hoppa in nu så ska jag backa ut i havet.


Ursäkta, jobbar du här?

Nej, jag har de här kläderna på mig för att de är så jävla snygga.


Förra tåget åkte ifrån mig fast han såg att jag kom springande!

Här i SL-trafiken kör vi efter något så exotiskt som en tidtabell, och de andra 1000 personerna ombord på tåget kanske inte vill bli sena bara för att du inte kan läsa den.


Hur länge ska det vara stopp egentligen? jag har ett viktigt möte klockan siochså.

Jaha, varför sa du inte det lite tidigare, så hade vi kunnat strunta i det här tramset.


Kommer det ett till tåg efter det här?

Nej.


Varför går tåget så sakta?

För att det är riktigt, riktigt läskigt att köra fort när man är så full som jag är.


Är det kul att köra tåg?

Javisst, det är därför jag ser så arg ut.


Du klämde mig vid T-centralen!!

När dörrarna stängs piper de, det gör de inte för att det låter vackert utan för att du ska akta dig. "Se upp för dörrarna" säger jag bara för att det är roligt att prata i mikrofonen.


Och så en liten bonus:

Kund: Får man gå på tåget?
Förare: Ja
Kund: Men det står ej i trafik!
Förare: Jaha! Oj! Nej då får du absolut inte gå på! Gå hem!

8 kommentarer:

880 90 sa...

En några dagar gammal story, kom spontant från min sida.
Centran norrut.
Ung spoling: Går det inget tåg till Ropsten?
880 90: Nej...det är ingen som vill köra dit...

trasan sa...

ja där har du våran kundkontakt i ett nötskal.Dom där 11 idiot frågorna är som sagt dom mest vanliga. Tur det, för när dom.....tex frågar vilket tåg som går till hässelby??? är jag helt ställd ha ha ha.....

Anonym sa...

Hahaha, fan vad jag saknar tunnelbanan... Inte.

Anonym sa...

Härlig morgonläsning.

Dallerberg sa...

88090: hahaha att vi glömde den! Typiskt! Jag skriver "vi" eftersom det egentligen inte är jag som skrivit de flesta av frågorna. Jag tog experthjälp för det var så längesen jag hade kundkontakt :D

Eek, a cat! sa...

Haha. Den här borde tejpas upp i alla hytter.

Särskilt "vilket håll går tåget"-frågan är ju något i särklass när man kliver ur hytten en halvmeter framför stoppbocken och en meter efter den så är det solid bergvägg.

Anonym sa...

*haha*
härligt!

Anonym sa...

Här är en annan jag drabbades av.

Trafikant: Hur ofta går tågen under halvtimmestrafiken?
Jag: ...

Vad han egentligen ville fråga var vilken minut tågen avgick (00:29, 00:59 etc) men det han faktiskt sade lät ganska kul.

/ Förare på blåa linjen

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: