måndag 3 november 2008

Test och förbannade test

Klisterlapparna på golvet vid Hötorget har skrubbats bort, och vi siktar mot nästa spännande test och försök. Vi gillar testverksamheter i tunnelbanan. Majoriteten av testen har dock en tendens att försvinna spårlöst i tunnlarna utan att någon riktigt vet om de blev kvar, utvecklades eller togs bort, bara ett fåtal blir kvar. Ofta lämnas testen på sina platser som en slags relik över en snilleblixt som lyckades ta sig hela vägen från upphovspersonen via styrelser och ner till fotfolket.

Avdelningen underbara citat:
– Vi har testat olika tekniker i flera år. Nu testar vi en metod, jag tror det är på Zinkensdamm, där kameror registrerar rörelser på spårområdet. Det svåra är att programmera systemet rätt så att det inte blir för känsligt och leder till en massa falsklarm, säger Christer Lindeman, avdelningschef på SL:s säkerhetsenhet.

Snart är det dags för amerikavagnarna (artikel på SVT.se, inslag finns även i ABC-sändningen 3/11, 19:15). Personligen tycker att jag det är en jättebra idé. Varför ha fler sittplatser än ett par stycken nödvändiga för halta och lytta? Det är ju trots allt inga fjärrtåg vi pratar om. De undersökninar som låg till grund för den orginalinredning vi haft med egentligen väldigt små förändingar sen 50-talet är knappast akutella idag, 2008. Möjligtvis skulle man kunna använda amerikavagnar prioriterat under rusningstid och evenemang, men med tanke på planeringsförmågan i organisationen är det en föga trolig väg. Låt oss i alla fall hoppas att man testkör detta fullt ut innan eventuella beställningar, så att vi slipper lika floppartade "barnsjukdomar", som blir kvar ända upp i tonåren, som med C20.

Inga kommentarer:

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: