lördag 27 juni 2009

Små förändringar, stora likheter

Så var det sommar igen. Bakom solglasögon gungar man fram genom stan över solkurvor som likt gårdagens utspillda pasta ligger fasttorkad av värmen. AC:n stönar till när den försöker krysta fram en patetisk ursäkt till fläkt mot solens strålar som envist lagrar sin energi i den lilla hytten. Slussens kvalmiga luft ligger stilla och konserverar avloppsstanken, som ett svävande hav av Södermalms gamla synder. Trafikanternas solskyddsindränkta kroppar blandat med svett och utspilld öl skapar en kompott av mindre angenäma dofter som liksom växer fast i vagnarnas säten och väggar. Fyllon vinglar runt, bråkar med varandra, bråkar med kontrollen, vinkar åt föraren för att till slut somna på en bänk någonstans i västerort.

När jag skulle trycka fram det, för mig, sedvanliga "trevlig helg"-meddelandet som håller fingrarna sysselsatta och kanske en och annan trafikant nöjd möttes jag av denna lista, som tycks vara inlagd i samband med att man uppdaterat utropen för avstängningen av bana 3;


Hurvida det är en förbättring eller inte lägger jag inte in någon värdering i, inte idag. Det är jag för mosig i huvudet för. Även slutstationsuttropet har förändrats. Det engelska är borttaget. I stället finns endast ett meddelande, ett svenskt, med likheter från det gamla svenska. Men en annan inspelning, ett annat tonfall. Det sticker ut, och verkar påklistrat. Glömde någon att spara orginalet?

Vad som är trevligt är dock att turlistan återfått sina gamla, väl beprövade, utformning. Med några små förändringar.

2 kommentarer:

/j sa...

Meddelanderna om "Tillfällig störning..." 'r rätt värdelösa ut trafikant synpunkt då de verken talar om hur omfattande störningen är eller vilka linjer som berörs.

880 90 sa...

Jag gillar inte den där "Ta med din tidning när du går av.Tack!"
Hur ska vi förare då kunna hitta tidningar?
Det är det bästa med jobbet, alla tidningar man hittar.

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: