lördag 13 juni 2009

Försök #6,48074069840786^2

Tidigare så har vi uppmärksammat försöket med en ny form av turlista för oss förare, då handlade om lösa blad, ett för varje tur, som skulle tjäna till att spara papper. Om den nya listan är en vidarutveckling av detta är svårt att säga, eftersom återkopplingen till medarbetarna som vanligt är urusel. Men enligt ett meddelande så ska den nya sommarlistan vara mer lättläst. Döm själva. Som vanligt kan man klicka på bilderna för att få se dem lite större.

Gamla listan

Nya listan

Notera att pappersstorleken är densamma. Jag får kramp i min formgivarådra. En annan spännande sak är att turer helt plötsligt försvinner och sen dyker upp igen något varv senare. Var dessa spökturer tar vägen är det ingen som vet. Kanske vet den som har skrivit några förklaringar till listan.

Några små självklarheter

Tacka vet jag då den enkla och okomplicerade skylten som sitter uppsatt på ITV:n i Björkhagen söderut. Där har vi avskalad design med ett klart budskap. Inga konstigheter.

Keep it simple

8 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte bara skriva "Försök 42"?? Det är nämligen samma sak som det långa talet i kvadrat!!

TimK sa...

Jag kan tänka mig att den nya turlistan är lättare för stvo och TL att följa med i (de måste ju ta hänsyn till tågordningen), men visst är den värdelös för en förare. Om jag har rätt om att den är bättre för stvo och TL så borde de få använda den och förarna borde få använda den gamla typen, helt enkelt.

Visst är jag härligt naiv? ;)

Bea sa...

Den där förklaringen behöver nog en förklaring.

880 90 sa...

Bana 2 lånade in en människa från bana 1 en sommar som totalt sabbade våra turlistor. Lade dom på längden istället för på höjden (För så har man på 1:an , som han sa).
Den sommaren gick halva arbetsdan till att bläddra och bläddra....

LÅT TURLISTORNA VARA SOM DOM ÄR.

GE FAAN I ATT FINGRA PÅ ALLT.

Eek, a cat! sa...

Anonym: NO SHIT?!

TimK sa...

Bea: Om det är min kommentar du syftar på så är det nog förkortningarna som virrade till det för dig, eller?

stvo = ställverksoperatör, den person som sitter och lägger signaler och växlar som de ska ligga för tågen (denna funktion sköts dock mest automatiskt på bana 1, men det måste ändå göras manuellt när tågen ska in och ut från depåerna).
TL = trafikledare (det kanske du visste), en som delvis sitter på TLC och har radiokontakt med tågen vid ovanliga händelser, problem osv, och delvis rör sig ute på fält för att hjälpa tågen/förarna när det är akuta problem. Det är TL på TLC som måste ta hänsyn till tågordningen.

I övrigt tyckte jag den gamla typen av turlista gick utmärkt att använda när jag satt på ställverket i Västra skogen.

880 90: Håller helt med dig. Jag brukade se kvarlämnade turlistor från tvåan (där jag aldrig hade behörighet att köra) i ROS när jag jobbade på Lidingöbanan, och det var klart att de var på höjden för att de inte behövde vara på längden helt ankelt.

Veoliahora sa...

Nya turlistan sewger.

Bea sa...

TimK: Nej, det var inte di förklaring jag menade. Det var förklaringen till turlistan som jag syftade på. Speciellt den där delen om tåg med S.

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: