torsdag 25 december 2008

Bland den dimhöljda depåns tåg

Vad visar signalen?

Juldagsförmiddagen började gott med växelfel norrut vid Globen. Växeln gick inte att få att låsa sig i rätt läge. Med ett gäng tåg kvar som skulle ut på banan från Högdalsdepån var det som bäddat för en liten trevlig trafikstockning. Man skickade ett par tåg på motspår och bestämde sig för att beställa bussar. Trafikbefäl lyckades dock manuellt få växeln i rätt läge och man kunde passera genom att passera signal 332 i stopp, trycka P, ge akt på växlars läge och trafikbefäls handsignaler. Bussarna ställdes in och man kämpade på. Man vände även upp ett och annat tåg och skickade en sjutton mot Hässelby, och fler vändningar här och där blev det under tiden man slussade tågen genom den trasiga växeln. Men, här uppstår ett sprillans nytt problem!

Något stjärn-/stolpskott har bestämt att man på prov under julhelgen ska använda en A4 med endast de tider som gäller för aktuell tur, en indivduell lapp för varje tåg, istället för den gamla hederliga turlistan med alla tider och alla tåg. Den som jobbar eller har viss insikt i hur trafiken fungerar förstår nu redan här att det innebär problem när man turar om tåg och vänder och transporterar lite hur som. Denna insikt är det några som uppenbarligen inte har. Några turer ropade om tider, och TLC höll med om att det här försöket var ett tämligen dåligt förslag och att alla de som jobbar i trafiken håller med om detta. Lapparna fick placeras vid ändstationerna för att plockas upp av respektive tåg. Växeln fungerade sedan normalt igen vid tiotiden.

Men åter till turlistan. Förutom det uppenbara problemet vid omtågningar så fyller den gamla turlistan ett flertal andra funktioner. Till exempel finns det förteckning över signalbilder (obs: mycket bra när man är morgontrött/ny på banan!), vilka turer som går ut och in var och när samt destinationskoder. Det finns dessutom utropsmallar och numer även en linjekarta (bra på somrarna när man ska vägleda turister). Och annat smått och gott.

Vad som dessutom har totalt gått förbi en del är att vi förare, faktiskt, är måna om att köra mjukt och skönt och gärna vill ha lite koll på situationen för både sin egen skull och för att kunna ge korrekt information till trafikanter. Till exempel kan man kolla i listan vilket tåg som ligger före, och tänka: "Ah, det är den turen som har stopp vid Alvik, då behöver jag inte rejsa gärnet från Krillan!" eller "Jasså, Tjock-Steffe sitter på tåget framför, då är jag beredd på tågkänning!".

Om det är papper man vill spara på så är det här knappast en bra lösning heller, då A4-lappar är betydligt lättare att förlägga, klottra ner eller riva sönder än ett häfte på ett inte helt obetydligt antal sidor som ska ärvas i 1-2 år. För att spara papper vore det kanske en bättre idé att då förse varje förare med en egen uppsättning listor som var och en får förfoga över, liksom med nycklar och larm. Eller så låter man det vara som det är, så slipper man kånka runt på ännu fler grejer som man glömmer över halva stan och får be om låne-ex av från PLE.

Nåväl, annat som hände under dagen var att tur 37 fick en diger lista felkoder. Något var helknas med strömförsörjningen i V2 och varken belysning, drivning eller ventilation fungerade. Med den listan felkoder kan man ge sig tusan på att det är något mekaniskt fel, och inte bara buggig programvara. TLC beordrade ändå att nästa förare skulle omaktivera i Hagsätra, vilket råkade bli undertecknad. Felkoderna, ni gissade rätt, fanns givetivs kvar. Tågbyte skulle beställas, men det blev inte Högdalen. En 67 ton tung husvagn fick man alltså släpa genom stan. Under tiden växte listan och vid ett eftertraktat tågbyte i Vällingby var vagnen stendöd, belysningen orkade inte ens försöka tändas (innan hade den gått att tända, för att sen slockna 2 sekunder senare) och elbromsen i vagnen var helt som borttrollad. Och trafikanterna var inte sådär jättenöjda över servicen. Att köra runt med en vagn dödare än bockstensmannen, när man har två att förfoga över, som varken har belysning, ventilation eller fungerade broms och drivning måste vara en sån grej bara TLC kan tycka är en bra idé, och tja, tidtabellen hölls ju i alla fall, på ett ungefär...

Jättemånga felkoder.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hälften av alla bromsar avstängda? vad säger TRI om det? ..

TimK sa...

För att spara papper vore det kanske en bättre idé att då förse varje förare med en egen uppsättning listor som var och en får förfoga över, liksom med nycklar och larm.

Så gjorde man i alla fall tidigare på Lidingöbanan, det var mycket smidigt och man ville vara mån om sin tjänstetidtabell (som det hette). Huruvida man fortfarande gör så därute låter jag vara osagt.

Eek, a cat! sa...

Storm: bromsarna fungerade, dock inte elbromsen. Det säger TRI ingenting om. Inte så komfortabelt dock, det tåget lär har fina plattor också.

Anonym sa...

Wow. 2014 är stendöd. Fantastiskt vad många felkoder man kan få på en och samma gång! :-D

Anonym sa...

Fan vad jag älskar den här bloggen. Jag kan komma på mig själv ibland med att fundera över om jag verkligen gjorde rätt när jag sa upp mig från skiten och började plugga istället. Men då behöver jag bara gå in här och ta del av inlägg av det här slaget. Hellre nudlar, studielån och livsglädje än sushi, 1031 och ångest.

Anonym sa...

På frågan under bilden svarar jag; vilken signal?

Anonym sa...

J: Signal 183 infart Gup.

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: