måndag 15 december 2008

Vecka 1

Ja, då har man varit konduktör i en vecka och det har varit ganska händelselöst tyvärr. Men jag kan göra en sammanställning ändå.
Måndag: En tant sa att jag var fin.
Tisdag, Onsdag: Inget särskilt hände.
Torsdag: Ledig.
Fredag: En berusad man ville köpa mig för 1200 kronor. Som svar stämplade hans remsa trots att han hade en stämpel som gått ut för bara några minuter sedan. Så går det.
Lördag: Händelselöst.
Söndag: Nu hände det grejer, växelfel i Sickla Udde. Men jag fick inga direkt konstiga frågor eller kommentarer angående det utan två helt orelaterade saker.

Trafikant: Hur sent är det här tåget?
Jag: Det är inte sent alls.
T: Tåget före då? Är det sent eller?
J: Nej, tågen går enligt tidtabell men bara mellan Gullmarsplan och Alvik.
T: Men jag har väntat jättelänge, det måste vara försenat!!!
J: Nej, alltså det är bara stopp mellan Gullmarsplan och Sickla, annars går tågen i tid.
T: JAMEN DET VAR INTE SÅ JAG MENADE!!!!!!!!!!!!!
J: Vad menade du då?
T: Tåget innan det här måste ha gått precis innan jag kom ner.
J: Ja det kanske det gjorde..
T: Då kanske det var försenat!?
Och sen förlorade jag uppfattningen lite om vad det var han egentligen ville ha sagt så jag bara log och nickade. Är det någon som förstår vad han klagade på egentligen?

Lite senare kom två tjejer inspringande på tåget och frågade varför skyltarna inte fungerar. Jag undrade då vad det stod på skyltarna och de sa INGENTING. Jag antar att det var för att de hade en informationstext om växelfelet som rullade istället för tiderna så jag sa det. Svaret jag fick var: "Asså de e så jävla dålit!!1 Man springer ju ner när man hör plinget!!"

WHAAAAAAAAAT??? Hur ska jag kunna vara serviceminded och hjälpa folk när jag inte förstår vad de pratar om? Ett annat problem jag märkt är att eftersom jag har minne som en guldfisk så skriker jag bara "NYPÅSTIGNA" (Vilket jag inte ens är säker på är ett riktigt ord?) och så får de som inte visat göra det. Men ibland plockar folk jag redan kollat upp sina biljetter igen och så SUCKAR de och säger "Ååh jag har ju redan visat.. "
Det är lite jobbigt. Men det är väl inte hela världen.

Ja det var min vecka det, hur var er?

12 kommentarer:

Anonym sa...

han kanske menade att tåget innan inte var tillräckligt sent för att han skulle hinna med det? för om det var sen så hade han ju hunnit...så det måste ha varit tillräckligt i tid för att han skulle missa det. Eller nåt :D
Trafikanter är speciella :D

TimK sa...

När jag jobbade som kondis på Lidingö brukade jag alltid säga "Nypåstigna" när jag bytte vagn (jag har också minne som en guldfisk). Det fick mig alltid att vilja ropa ut "NYPONSOPPA!!!" i stället.

Nej, jag har aldrig fått behandling för detta.

Anonym sa...

Jag som aldrig kommer ihåg ansikten, brukar vara fascinerad över hur konduktörer kommer ihåg vilka personer de redan kollat biljetterna hos. Så jag trodde att det ingick i rekryteringen att hitta sådana som hade särskilt bra minne för ansikten. Men tydligen inte då. :)

Dallerberg sa...

anonym, jag är inte rekryterad utan omplacerad så det kanske visst ingår ;)

Anonym sa...

Trafikanten var helt uppenbart chockat över ratt tåget innan var i tid och inte försenat som vanligt. Den icke existerade förseningen gjorde att trafikanten inte hann med tåget, vilket denna hade gjort om tåget kommit försent som brukligt.

Något sådant måste det varit trafikanten menat ;)

Dallerberg sa...

j: JAAAA såklart. Du är inte dum du!

Anonym sa...

Folk hade säkert varit trevligare om de var nypåsatta.

Anonym sa...

Dallerberg: tackar. Jag gör mitt bästa för att upplysa världen ;).

kontakt sa...

Vad jag kan se klagade han på att han fått vänta länge på tåg. Orsaken till detta kan vara att han missade det förra, eller faktiskt att det förra gick före tidtabell. Eller förstås att det av något skäl var inställt.

Dallerberg sa...

kontakt: då tycker jag han kan säga det istället för att förvirra den stackars konduktörens vackra lilla huvud.

Anonym sa...

hehe under min tågvärd utbildning
fick vi tillsägelse attINTE säga
nypåstigna, för att det skulle komma snuskiga kommentarer, och självklart dom gånger jag glömmer bort mig så får man tokiga reaktioner....

Dallerberg sa...

Tågvärd: vad ska man säga då?

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: