Idag fick jag ett brev från Veolia:
"Vi sitter trångt till och behöver din hjälp!
Hjälp oss att minska trängseln på Lokalbanorna och vinn en resa till Dublin."
De vill alltså att vi som jobbar på Lokalbanorna ska komma med förslag på hur man kan minska trängseln, den som har det bästa förslaget får åka till Dublin och nörda spårvagnar. För det första känns det ju jävligt billigt att vi inte bara ska behöva hantera trängseln dagligen (omöjligt uppdrag) utan även göra deras jobb och komma på hur den ska minskas.
Dessutom får vi inte mycket att jobba med:
"Släpp tanken fri, med två undantag: vi kan inte påverka biljettpriset eller antal turer och vagnar som används idag."
Det där var dessutom tre undantag om jag inte är helt ute och cyklar?
Nåja, jag har iallafall två bidrag till tävlingen:
1. Lägg ner Nockebybanan. Hur fan kan det vara ekonomiskt försvarbart att köra en liten jävla skitbana som tar 13 minuter till ändhållplats och som endast används som festplats för fulla överklass-svin efter kl 20. Jag lovar, det här förslaget skulle minska trängseln till 0%. Dessutom skulle det göra livet 100% bättre för oss som jobbar där (förutom vissa som på allvar tror att Bromma-packet är bättre än vanligt folk)
2. Spräng Hammarby Sjöstad.
Dublin here I come!
onsdag 14 maj 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Det roliga är att Veolia visst fan kan påverka antalet vagnar som sätts ut! SL beställer avgångar och antalet vagnar (tåglängd) för varje avgång, men specar alls inte hur många vagnar som får vara i omlopp.
Dessutom finns det, så vitt jag vet, ingen anledning till att Veolia inte *kan* köra FLER avgångar än vad SL specar -- saken är bara den att Veolia inte får betalt för de avgångarna, vilket tyder på att både SL och Veolia är lite dåliga på att förhandla fram avtal som är bra för trafikanterna.
Sjöstaden som är så tjusig...livskvalite måste få kosta...Hick
Konstigt att Viola vill få färre kunder, men ok.
1. Slopa trängsellskatten.
2. Ta bort alla säten i vagnarna.
3. Sluta städa.
4. Ta bort hälften av alla hållplatser, man mår bra av att röra på sig.
5. Låt konduktörerna driva på och av kunderna med en oxpiska.
6. Dörrvakter som på krogarna, åldersgräns, inga barnvagnar, inga ruggugglor.
7. Låt konduktörerna stöta på folk och komma med skammliga förslag.
8. Ta bort nolltoleransen för personalen, några bärs och en holk innan jobbet har ingen dött av.
Lätt som en plätt.
Dublin here I come.
88090: haha fan nu kommer ju du vinna! Fast du kanske inte får vara med som inte kör spårvagn :D
En annan grej jag kom på nu är att de kan ta bort alla fönster i trafikantutrymmet så att det inte är så "trevligt att åka spårvagn" längre, alternativt låta kidsen måla grafitti över hela vagnen. Klotter är ju tydligen livsfarligt och får folk att sky kollektivtrafiken som pesten. Har jag hört.
Alltså, de måste skoja. Det finns ju bara ett sätt att minska trängseln utan att förlänga tågen och utan högre turtäthet, och det är att få färre att resa kollektivt. Måste säga att både Dallerbergs och 88090s förslag i den riktningen var mycket intressanta.
Fascinerande nog skriver annars SL på sin hemsida under rubriken "Mål och vision" att "Vi vill att fler ska åka med oss. Och att de som gör det ska tycka bättre och bättre om oss". Hur skulle det vara om trafikbeställare och trafikutövare samordnade sina mål och visioner en smula?
nej koppla på alla vagnar som finns ... och låt olika företag köpa upp en vagn var... vore ball en frälla vagn, en från systembolaget, en från polisen, en från björnkulla hemmet , osv alla vagnar med olika lagar och förordningar. jag tar och sätter mig i stockholms stads egen vagn då den sista.Den offentliga toalettvagnen toastolar i ställe för dynor med urin lukt....
Ny reklamkampanj:
VEOLIA. TA BILEN TILL JOBBET.
Ett sätt att minska trängseln på är att byta ut alla mjuka säten till hårda säten av metall. Då vill inga åka med tunnelbanan och kommer att ta bussen istället.
Ett annat sätt är att bara dra till Dublin och kolla lokaltrafiken där. Tror faktiskt SL sneglar lite åt det hållet.
En buss var tjugonde minut betyder oftast tre bussar på rad varje timme. På detta sätt så får man ju fler bussar som kan ta fler personer samtidigt men turtäteheten behöver inte ökas och det behövs inte fler fordon heller.
Skicka en kommentar