lördag 28 juni 2008

Lagbytare

Lördag förmiddag. Lite folk ute, skötsam trafik. Kommer till Liljeholmen på väg mot Norsborg i god tid och får vänta in tidtabellen där någon minut. Några ungar tittar in i hytten och vinkar. En tant nickar vänligt när hon går förbi. Nästan soligt, helgtyst på radion, allt är frid och fröjd. Reser mig upp. Plingar lite i mikrofonen. Ropar omständligt ut att det är tåg till Norsborg. Och tid för avgång. Se upp för dörrarna. Dörrarna stängs. Stänger dörrarna. Då kommer han. Galningen.

Från ingenstans (nåja, bussterminalen närmare bestämt) kommer han sättande i vansinnesfart, lyckas precis krångla in en hand mellan de stängande dörrarna nånstans i mitten av tåget, tvingar med våld upp dem i öppet läge och ställer sig i öppningen och tar spjärn. I bussföraruniform. Där står han nu i skjorta och väst och reflexjacka och sköldpaddsbyxor och släpper in en rännil människor som utan brådska kommer på led från rulltrappan och en del annat löst folk. Totalt ungefär tusen stycken. Hela tiden ser han mig stint i ögonen, och när det inte längre finns nån på plattformen som vill åka med står han kvar ytterligare några sekunder och bara tittar. Trotsigt. Tuppaktigt. Tölpigt. Så släpper han och försvinner in i tåget, och jag får trycka på stängknappen igen och vänta de cirka fyrtioåtta sekunder det tar för dörrarna att stängas i ultrarapid.

Hittills har jag haft som policy att öppna dörrarna för branschfolk. Herregud, vi är ju på samma lag, i samma båt, det är vi mot världen. Men visst, är det så här vi ska ha det är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Är det krig du vill ha, Bussis, så ska du få det.

4 kommentarer:

Dallerberg sa...

Fyfan vad lack man blir på sånt där! Som sympatiåtgärd tänker jag inte vinka åt en enda buss imorgon!

Engraved sa...

Sabla idiot! Jag undrar vad han själv gör när folk kommer springande i sista minuten och ska med hans buss? Slänger igen dörren och åker, duh!

Men ni vet hur de värsta patienterna är läkare...?

Anonym sa...

Allvarligt, även om jag bara skulle vara "vanlig 'kund'" (är spx), och sitta i det tåget, skulle jag bli lack.
Ok: lördag förmiddag ...men skulle jag vara ute vid den tiden torde jag vara på väg till jobbet... & då vill jag inte att det ska stå nå't pucko och hålla upp dörrar, på ett tåg som annars skulle gått i tid.

Anonym sa...

På Tub1 hade vi igår en bussförare i 30-årsåldern som var nära att tappa ner sin skateboard på spåret. Kan det vara nåt virus?

 
Besökare Idag: Totalt antal besökare: