På eftermiddagen kom en kund springande med andan i halsen till föraren på turen 63 vid T-Centralen och berättade att det luktade brandrök i vagnarna längst bak i tåget. Föraren hade inget annat val än att gå och se efter men kunde inte hitta vare sig eldsvåda eller rökutveckling. Däremot hittade han en massa kunder som satt inne i tåget och bekräftade att det varit fyllt av kraftig röklukt. Den troligaste orsaken härtill visade sig vara en markbrand utanför tunnelbanans område vid Liljeholmen men det kan knappast alla ombordvarande ha vetat, och om så var fallet har det rökfyllda tåget åkt vidare genom stan i tio minuter innan en enda rådig hjälte orkat bemöda sig om att upplysa föraren.
Man frågar sig om folk verkligen har så bråttom till sina destinationer att de hellre än att sätta sig i säkerhet tar risken att åka vidare i en potentiell dödsfälla – eller om de helt enkelt bara är dumma i huvudet och rentav förtjänar åttioprocentiga brännskador. Jag vet vilket alternativ jag tror på. Kanske borde Veolia sluta brandsäkerhetsutbilda personalen och i stället lägga krut på kunderna.
tisdag 10 juni 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Det är ju lite som alla de som kastar sig framför spårvagnen vid årstaberg bara för att de vill hinna med pendeln. De kanske tänker att spårvagnen är så liten att den inte gör någon skada. Fast riktigt så liten är den ju inte..
"Det var en som sprang runt och vevade med en yxa i vagnen i Vällingby" när man är i Fridhemsplan.
Jaha, ok.
Var det en C20 som brann?
Ja. Samtliga ombord dog
Skicka en kommentar